Monday, September 17, 2012

JANJI : MEMANGNYA LIDAH TAK BERTULANG!!




JANJI itu hutang sabda Nabi Muhammad dan bagi saya janji itu merupakan suatu penyakit yang berat sekali kita hadapi kala ianya seolah menjadi budaya orang kita sejak akhir2 ini.

Bila bercakap soal janji ini, saya telah menelaah beberapa buah buku soal janji dan ramai memberikan pendapat yang cukup menarik dan mereka itu rata2 memang yang hebat namanya.

LAO TSE mengatakan bahawa sesiapa saja yang sesuka hati memberikan janji2nya, maka biasa jarang ia penuhi janji2nya itu dan makanya pula SHAESPEARE menyatakan untuk kita tidak usah percaya mereka yang selalu berjanji tetapi tidak menepatinya janji.

Benarlah juga katanya teman2 saya di sekeliling saya bahawa mungkir janji akan mencipta permusuhan tanpa sebab dan GLASTONE menyatakan perhiasan diri kita yang terbaik ialah kesetiaan pada janji.

Untuk tahu berjayanya seseorang itu maka kita lihat berbedaan yang ia tunai janji dan yang tidak tunai janji dan di situ akan jelas kemajuan seseorang sebab yang tidak tunai janji selalu tidak dipercaya dan itu menjauhkan dirinya dari rezeki yang siap mahu mendekat.

GEORGE WASHINGTON pernah berpesan kepada rakyat Amerika agar selalu menunaikan janji dan jangan sekali ingkar janji dan kerana itu juga OS MARDEN menerangkan yang mungkir janji itu sebenarnya ialah PEMBOHONG.




Bagi saya silakanlah berjanji meski beribu janji dan itu tidak saya peduli, tetapi kala sekali berjanji dan kemudian tidak ditunai janji atau dikasih alasan yang tidak masuk akal, maka cukup setakat itulah dan sesudah itu saya tidak akan percaya kalau dia berjanji dan saya juga tidak akan mengharap sangat.

Tinggi gunung seribu janji katanya Bob Totopoli.

Jangan lupa yang selalu mungkir janji itu sebenarnya memperlihatkan akal budi diri sendiri dan kalau demikian sikapnya, maka tidak hairan akan ramai teman2 juga akan membohonginya atau memungkiri janji kala berjanji dengan dia.

Mahu berjanji? Silakanlah! Tidak apa-apa dan ini tips untuk malam ini kala malam ini saya semacam kehilangan "mood" untuk terus menulis dan moga saja ketemu nantinya kalau diizinkan, tetapi saya tidaklah mahu berjanji kala dikhuatiri bangun pagi esoknya saya sudah tidak ada lagi atau dimakan sumpah janji tak ditepati.

Maafkan saya!

ISMAILY BUNGSU
17/9/2012
1:21AM



The best APAM in the world.. http://worldofapam.blogspot.com