Saturday, September 01, 2012

18SX : Janda dan Malam (Widow and Night)

Oleh: Mokhtar Petah


Manusia berduyun - duyun keluar dari Masjid Haram, selepas sembahyang fardu Isya. Seorang janda Melayu (usia 34 tahun) berdiri di sisi sebatang tiang lampu dan dekat wakaf air zamzam. Dia menangis. Sedih. Jantungnya bagaikan sebuah kolek digoncang sebuah ombak Tsunami. Lelaki yang lalu dan berhenti merenungnya:

Lelaki: Assalamualaikunna. Ngapa cik menangis di sini.
Janda: Saya
sedih, saya duka ..., macam gila.
Lelaki:Ngapa?
Janda: Di negeri saya, Johor, saya tengking suami saya, saya hardik dia, saya jadikan dia macam kuli ..., saya tak beri apa yang dia hendak, tapi dia tak marahkan saya....
Lelaki:Ooo, sabar?
Janda: Ia, dia sabar. Dia ajak saya datang ke sini, buat ibadat umrah...
Lelaki: Mana dia?
Janda: Dia dah matiiiii ....
Lelaki: Haaaa?
Janda: Saya berdosa, dia tak maafkan saya ..., dia tinggal lima keping geran tanahnya atas nama saya, duit setengah juga ...
Lelaki: Baguslah, kayalah.
Janda: Taaaaak, saya berdosaaaaaa..., dia dah pergi, tak ampunkan saya..., hanya tinggal hartaa, duit, buat apa...
Lelaki: (hatinya berkata): Perempuan derhakalah ini.
Janda: ( Tubuhnya luruh bersama bujamnya tas batu tepi jalan dan menangis).
Lelaki:(Berjalan meinggalkan janda dan Kata - katanya ditelan): Alun Naar - ahli neraka - ,Jahannam.



The best APAM in the world.. http://worldofapam.blogspot.com