Sunday, April 28, 2013

Undi nampak perkara kecil TETAPI.....

 
Kertas undi yang wajib kita terima
Oleh : Mohtar Petah
PANDUAN MENGUNDI

Pada hari - hari menghadapi amalan mengundi dalam Pilihan Raya Umum ke - 13 ini, kita sebagai orang yang beragama Islam dan kuat iman kepada Allah, hendaklah sentiasa berdoa, ’ihdinas siratal mustaqim’ - ’tunjukkan kami jalan yang lurus (benar)’, dan yakinkan yang setiap pangkah yang kita lakukan itu diperhatikan Allah.

Apabila telah berada di hadapan tempat mengundi, berfikirlah sebagai orang Islam dan mukmin, dan hadapi tiga perkara berikut ini:

DIRI SENDIRI

Tanya kepada diri kita sendiri:
alif - Benarkah aku orang Islam dan mukmin atau mukminah?
ba - Adakah aku taat kepada hukum - hukum Allah?
ta - Adakah amalan mengundi aku ini diredha Allah atau tidak?

CALON

Siapa calon yang akan kita undi. Fikir, istikamah dan pangkah,
a. Melayu parti kebangsaan tolak ’Negara Islam’.
b. Melayu dari parti yang menolak hukum - hukum Allah,ia ituharam, seperti, 1. Arak, 2. Judi.
c. Melayu yang menjanjikan kekayaan atau kemewahan hidup walaupun dari hasil yang haram seperti ’riba’, ’arak’ dan ’judi’.
d. Melayu yang mahu membangunkan negara walaupun tanah bumi Melayu ini terlepas kepada orang - orang luar dan bukan Melayu.
e. Melayu yang menjamin kemewahan hidup di dunia tetapi di akhirat menderita merana.
c. Melayu yang berjuang pada jalan Allah dan menegakkan Negara Islam dan tidak menolak semua hukum Allah.
d. Melayu yang tidak menjamin kekayaan dan kemewahan, tetapi memohon Allah sentiasa mengurniakan rezeki yang halal dan sentiasa diredaiNhya.
c. Melayu mempertahankan Islam sebagai agama yang didalamnya ada hal ehwal individu, suami isteri, keluarga atau rumah tangga, jiran tetangga, kemanusiaan sejaga, politik, ekonomi dan sebagainya.

CALON BUKAN MELAYU

a. Calon dari orang Cina dan India. Perhatikan, adakah mereka menentang perjuangan umat Islam, iaitu berjuang pada jalan Allah.
b. Calon yang bekerjasama dengan orang Islam untuk jalan Allah dan kebajikan orang ramai.
c. Calon yang mengutamakan kekayaan dan kemewahan yang akibatnya anaka cucu orang Melayu merempat di negara sendiri.

MENUNGGU KURNIAAN ALLAH

Setelah mengundi dan dalam perjuangan keluar, maka, yakinlah, amalan kita tadi diperhatikan Allah dan ada balasannya; sama ada balasan kepada kita kerana kita telah mengamalkan yang baik atau makruf atau balasan kepada kita kerana kita telah mengamalkan keburukan dan kemungkaran.

KESIMPULAN

Undi atau pangkah pada kertas undi itu, nampak perkara kecil sahaja, tetapi, sesungguhnya perkara besar, yang akan dibalas Allah dengan pahala atau kebaikan atau dosa.

Maksud firman Allah: ’Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman (kepada Allah, para malaikatNya, Kitab - kitabNya, termasuk al Quran, para Rasulnya, termasuk Muhammad s.a.w. danb hari akhirat) dan beramal solih (termasuk mengundi), dan merfeka yang berpesan - pesan (nasihat menasihati) dengan kebenaran serta berpesan - pesan dengan sabar.
- Surah al Asri:2,3.


The best APAM in the world.. http://worldofapam.blogspot.com