Wednesday, October 24, 2012

Orang Asli yang duduk dalam hutan pun tau apa yang Ngeh nak buat. Takkan Kit Siang dan Guan Eng taktau?


×
Kira-kira 75% daripada kawasan DUN Chenderiang dilitupi hutan. Hutan Simpan Bukit Tapah masih lagi kawasan hutan dara yang masih belum diteroka. Selain daripada Parlimen Tapah, satu lagi kawasan Parlimen yang masih penuh dengan hutan ialah Gerik.

Bila sebut hutan, ia tak boleh dipisahkan dengan Orang Asal. Hutan adalah dunia mereka dan kalau hutan di selongkar dan dimusnahkan, bermakna kita membunuh Orang Asal secara perlahan.

Terdapat 4,310 orang (20%) pengundi Orang Asal di DUN Chenderiang.Itu cuma separuh dari jumlah penduduk. Kalau dicampur semuanya, terapat kira-kira 10,000 penduduk Orang asal di Chenderiang sahaja. Anggap lah satu keluarga itu terdiri dari 6 orang. (Suami isteri dan 4 orang anak)….bermakna ada 1600 keluarga.

Dalam banyak kali perjumpaan dengan wakil-wakil dan aktivis Orang Asal, Ngeh selalu bercakap tentang bagaimana hendak meningkatkan taraf ekonomi Orang Asal. Ngeh selalu berjanji..kalau Pakatan Rakyat memerintah Perak, dia akan memastikan pendapatan minima seisi keluarga bagi Orang asal akan ditingkatkan kepada RM3,000 sebulan.

Ini sudah jauh lebih baik dari Khalid Ibrahim di Selangor yang hanya mensasarkan pendapatan minima isi keluarga sekadar RM1,500 sebulan.

Idea ini bagus dan tidak ada sebab untuk menentang Ngeh. Orang Asal pun setuju dan menyokong idea Ngeh ini. Malah Tony pun ikut terpengaruh dengan idea Ngeh ini dan sebab itu dia masuk DAP.  Siapa saja yang sedia membantu Orang Asal, Tony akan sokong.


Bacaan lanjut --- ->Sumber Berita Dari: http://mediaperak.net/2012/10/24/ngeh-koo-ham-taiko-dap-perak-3/

The best APAM in the world.. http://worldofapam.blogspot.com